Wednesday, December 12, 2007

IBU YANG MULIA .

>> Tangan Yang Indah
>> Kepada sesiapa yang masih ada ibu...
>>
>>
>> Ketika ibu saya berkunjung, ibu mengajak saya untuk shopping bersamanya
>> kerana dia menginginkan sepasang kurung yg baru. Saya sebenarnya tidak
>> suka
>> pergi membeli belah bersama dengan orang lain, dan saya bukanlah orang
>> yang
>> sabar, tetapi walaupun demikian kami pergi juga ke pusatmembeli belah
>> tersebut. Kami mengunjungi setiap butik yang menyediakan pakaian wanita,
>> dan ibu saya mencuba sehelai demi sehelai pakaian dan mengembalikan
>> semuanya. Seiring hari yang berlalu, saya mulai penat dan kelihatan jelas
>> riak2 kecewa di wajah ibu.
>>
>> Akhirnya pada butik terakhir yang kami kunjungi, ibu saya mencuba satu
>> baju
>> kurung yang cantik . Dan kerana ketidaksabaran saya, maka untuk kali ini
>> saya ikut masuk dan berdiri bersama ibu saya dalam fitting room, saya
>> melihat bagaimana ibu mencuba pakaian tersebut, dan dengan susah mencuba
>> untuk mengenakannya. Ternyata tangan-tangannya sudah mulai dilumpuhkan
>> oleh
>> penyakit radang sendi dan sebab itu dia tidak dapat melakukannya,seketika
>> ketidaksabaran saya digantikan oleh suatu rasa kasihan yang dalam
>> kepadanya. Saya berbalik pergi dan cuba menyembunyikan air mata yang
>> keluar
>> tanpa saya sedari. Setelah saya mendapatkan ketenangan lagi, saya kembali
>> masuk ke fitting room untuk membantu ibu mengenakan pakaiannya.
>>
>> Pakaian ini begitu indah, dan ibu membelinya. Shopping kami telah
>> berakhir,
>> tetapi kejadian tersebut terukir dan tidak dapat dilupakan dari ingatan
>> ..
>>
>>
>> Sepanjang sisa hari itu, fikiran saya tetap saja kembali pada saat berada
>> di dalam fitting room tersebut dan terbayang tangan ibu saya yang sedang
>> berusaha mengenakan pakaiannya. Kedua tangan yang penuh dengan kasih,
>> yang
>> pernah menyuapi, memandikan saya, memakaikan baju, membelai dan memeluk
>> saya, dan terlebih dari semuanya, berdoa untuk saya, sekarang tangan itu
>> telah menyentuh hati saya dengan cara yang paling berbekas dalam hati
>> saya.
>> Kemudian pada malam harinya saya pergi ke kamar ibu saya mengambil
>> tangannya, lantas menciumnya ... dan yang membuatnya terkejut, saya
>> memberitahunya bahwa bagi saya kedua tangan tersebut adalah tangan yang
>> paling indah di dunia ini. Saya sangat bersyukur bahwa Tuhan telah
>> membuat
>> saya dapat melihat dengan sejelasnya, betapa bernilai dan berrharganya
>> kasih sayang yang penuh pengorbanan dari seorang ibu.
>>
>> Saya hanya dapat berdoa bahwa suatu hari kelak tangan saya dan hati saya
>> akan memiliki keindahannya tersendiri. Dunia ini memiliki banyak
>> keajaiban,
>> segala ciptaan Tuhan yang begitu agung, tetapi tak satu pun yang dapat
>> menandingi keindahan tangan Ibu...
>> Note: Berbahagialah yang masih memiliki Ibu.
>> Dan lakukanlah yang terbaik untuknya..........dan bagi yang sudah tiada,
>> sentiasalah bersedekah kepada mereka kerna hanya anak-anak yang soleh
>> dapat mendoakan ibunya....AMIN..
>>
>> " JIKA KAMU MENCINTAI IBU MU KIRIMLAH CERITA INI KEPADA ORANG LAIN, AGAR
>> SELURUH ORANG DIDUNIA INI DAPAT MENCINTAI DAN MENYAYANGI IBUNYA".
>>

0 comments: