Wednesday, October 3, 2007

Peringatan Pengguna Telefon Bimbit

Salam semua....
Aku terima emel ni. So, nak kongsi ngan korang sumer...

MESTI BACA

Jika anda menerima panggilan telefon dari seseorang. Dengan no.telp yang tidak dikenal atau terdaftar diTel. Anda, berkata bahwa dia (lelaki/wanita) memanggilDari division engineering/ teknikal sesuatu syarikatAtau salah satu vendor/operator cellphone yang inginMemeriksa sambungan telefon atau signal atau denganAlasan apapun, Dan selanjutnya dia berkata bahawa KitaHarus menekan key .. 90 atau ..09 atau nombor apapun(boleh juga dengan kod huruf).

Cepat-cepat matikan/putuskan sambungan telefonTersebut tanpa menekan key yang mereka Minta. KeranaKetika ini Ada penipu -penipu yang menggunakanPeralatan canggih dimana jika anda menekan key .90Atau ..09 maka penipu-penipu tersebut dapat mengaksesSIM card telepon Kita Dan mereka dapat menggunakanLine anda Dan anda akan membayar setiap panggilan yangMereka lakukan.

Sila forwardkan kisah ini kepada semua sahabat/temanAnda untuk mencegah tindakan kriminal ini.

Dan juga Ada beberapa issue lainnya. Jika andaMenerima panggilan di telepon bimbit/cellphone DanLayar cellphone menunjukkan/ display seperti ini :

(XALAN).

JANGAN TERIMA SAMBUNGAN TELEFON TERSEBUT, SILA MATIKANTELEFON ANDA DENGAN MENEKAN KEY POWER(ON/OFF)CELLPHONE ANDA.

Kerana jika anda menerima sambungan telefon tersebutMaka cellphone anda akan terkena virus. Virus ini akanMenghapus seluruh IMEI Dan informasi IMSI dariCellphone Dan SIM card anda, anda selanjutnya akanTerputus hubungan sama sekali dari vendor/operatorAnda. (dimana anda harus mengganti cellphone Dan SIMCard anda dengan yang baru).

Informasi ini telah disah dengan Motorola and Nokia.Ketika ini terdapat lebih dari 3 juta teleponBimbit/cellphone yang terkena virus ini.

Anda juga dapat membaca berita ataupun informasi
Mengenai hal ini di laman web CNN.

SILA SAMPAIKAN PESAN INI KEPADA RAKAN-RAKAN WARGA SEKALIAN..
Regards,
Yaruddin Abu Bakar
CME Northern Region
Celcom (M) Berhad

Sampai2kan lah ya pada semua..

0 comments: